MIN INSPIRATIONSKÄLLA

min inspirationskälla just nu är en gammal dam som heter ingegerd. jag är hos henne minst en gång i veckan och hjälper henne att städa, sortera, stänka tvätt som ska manglas mm. mm. och sedan fikar vi. och pratar. länge, och om allt möjligt. hon kom in i mitt liv precis någon månad efter att min älskade farmor gick bort. och vi fann varandra direkt.

det är konstigt. man saknar inte kon förän båset är tomt.. eller ja, nästan. kjag visste ju att jag skulle sakna farmor något enormt from. den dagen hon skulle gå bort, och jag tänkte på det ofta. men det jag menar är att farmor likt ingegerd gjorde allt på det gamla viset. hon syltade och saftade själv. tog reda på precis allt som hennes trädgård bjöd på. stänkte och manglade vartenda lakan och allt det där. det fashinerade mig, men jag tänkte att jag hinner nog lära mig innan hon går bort. för jag är intresserad av "förr i tiden". vill lära mig och prova mycket som man gjorde förr. och när farmor gick bort kändes det som om jag förlorade en stor bit av allt det där. till exempel så pratade vi om att vi skulle ta ner stora fotoalbumet som farmor hade med alla gamla kort på gården och släktingar långt bak i tiden mm, men det hann vi aldrig. det var sista gången vi sågs. sådant var viktigt för farmor. släkten och arvet, och hon älskade att berätta om det. speciellt till mig och syrran tror jag för vi verkade vara de enda som var intresserade. jag älskade att höra berättelser om när pappa och syskonen var små och om när farmor var liten också. hur hennes föräldrar var och hur hon mötte farfar och allt det där. 

men nu har jag fått ingegerd i mitt liv istället och det känns som om hon är ett slags plåster på mitt farmor-sår. hon berättar lika glatt som farmor gjorde. jag får skriva av hennes gamla recept på den smarriga plommon marmeladen och allt det där. hon visar mig med glädje hur det ska gå till på gammaldags vis. det roligaste av allt är att när jag pratade med "mitt" medium som jag går hos emellanåt så berättade jag om ingegerd och då sa hon; du kanske redan har förstått att ni har levt många liv tilsammans? i det senaste ni levde tillsammans så var du hennes dotter.

så kan det vara. och nu om någonsin förstår jag vikten av att ha vänner i alla åldrar.

och jag har aldrig saftat och syltat så mycket i hela mitt liv som jag gör nu.

Kommentarer
Postat av: J0Z [JOZEFINNILSSON]

bra skrivet syrran <3 saknar oxå farmor :,/

2008-09-17 @ 11:57:21
URL: http://jozefinnilsson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0